Zeilenmetlennertennina.reismee.nl

Groeten uit …. Puerto Rico!

Dag lieve mensen,

Sorry dat we jullie al een tijdje niets hadden laten horen. We hebben in de tussentijd de oversteek gemaakt van Sint Maarten naar de Maagdeneilanden. Floor is namelijk nu hier en haar zouden we ophalen op Sint Thomas. Als goede en degelijke voorbereidding hebben we de avond voor de grote oversteek een bezoek gebracht aan de Heineken Regatta after-party. Hier kwam Whyclef Juan optreden. Echt super leuk feestje, omdat er naast veel zeilers ook heel veel ‘locals’ waren gekomen was dit een mooie mix van mensen. In het voorprogramma kwam ‘all the way from Holland, a famous and big artist’ Jawel, Brainpower! Je had de hoofden van die ‘locals’ moeten zien: echt goud, een kleine, blanke kabouter die rapt. Wij hebben een hele leuke avond gehad, maar aangezien we toch al een beetje op leeftijd raken en tegenwoordig vooral veel omgaan met gepensioneerden, waren rond twee uur toch echt wel een beetje moe en zijn we richting Rosemary gegaan. Clef was duidelijk niet meer te stoppen.

De volgende ochtend moesten we (opeens) nog van alles doen voor we konden vertrekken. Laatste boodschappen, toch nog een paar aanpassingen aan de (inmiddels nieuwe) generator van de motor, gastankje laten vullen, toch nog even een paar extra reserve onderdelen scoren. Ladielala, jullie begrijpen het, best druk. Ik heb mij vooral bezig gehouden met de boodschappen en koffie drinken met Judith. Het is ook belangrijk om de contacten goed te onderhouden. Judith en Erik wonen op hun boot in Sint Maarten. Beide ongeveer onze leeftijd, dus erg gezellig. We hebben bij hun aan boord Hollandse nasi van Conimex gegeten en zij hebben tips gegeven waar we koffiefilters, oude kaas, sandwichspread en rode kool gekocht kon worden. Ja lezers, het is nooit te warm voor rode kool, met een gehaktbal.

Uiteindelijk hebben we de brug van 16:30 toch nog gehaald. Buiten de brug heb ik nog even avondeten gekookt en heeft Lennert nog de aangroei van de bodem verwijderd en zijn we rond 19:30 vertrokken richting Sint Thomas. Goed voorbereid en uitgerust voor een tocht van zo’n 18 uur en ongeveer 110 mijl.

We zitten nu op Puerto Rico. Nadat we Floor hebben opgehaald op Sint Thomas zijn we terug gevaren via Sint John naar de Britse Maagdeneilanden. Hier hebben we een bezoek gebracht aan ons favoriete eiland Tortola, Jost van Dyke en Sandy Cay, allemaal erg mooi. Vanaf Jost van Dyke zijn we naar Culebra eilanden en nu dus op Puerto Rico. Lees later meer over onze reis met Floor.

Nog even de dolfijnenstand: We hebben 1 dolfijn gezien. En nog wel voor de haven bij Tortola. Overal hadden we de dolfijnen verwacht, maar niet voor een drukke haven. We maken nachtelijke tochten van meer dan 100 mijl en dan laten ze zich niet zien. En in Tortola zwom er gewoon eentje voorbij. Ik vond dit bezoek eigenlijk niet tellen, Lennert heeft hier duidelijk een andere mening. Het was meer ongeïnteresseerd langs zwemmen. Ik had er meer van verwacht. Duikelend, op de staart, klappen met hun vinnen. Geluidjes makend et cetera. Jullie begrijpen eigenlijk is de stand: 0 dolfijnen.

Fien, Rens, Wiebe, alledrie welkom!

Liefs Lennert en Nina

Mark

Die wereldreis van jullie klinkt een beetje als onze fietstochtjes. Edam - Schardam - Grosthuizen - Beets - Edam. De week erna: Edam - Schardam - Grosthuizen - Beets - Edam.
En ook in dat rondje heb ik nog nooit een dolfijn gezien, dus de overeenkomsten zijn opvallend.

Mieke

Gelukkig weer een berichtje van jullie. In Edam werden we er al over aangesproken. Ruud Vlasbloem zei gisteren dat er alleen oud nieuws op de website stond. Marianne is er trouwens al helemaal klaar voor, ze heeft een snorkel en gele doekjes ingepakt om de romp schoon te maken. Zijn jullie wel een beetje voorzichtig met haar?

Lobke

Klinkt allemaal erg goed!!
Er komen vast nog heel veel dolfijnen langs zwemmen.
Jullie zien er erg gebruint uit op de foto's, heerlijk.
Hier is de lentezon aan het doorbreken, we krijgen eindelijk mooi weer...

Heel veel plezier en mooie uitzichten...veel liefs
ook aan Floor, lob

Laura

Nina, je hebt teveel Flipper gekeken ;)
XX

Sara Bolt

Met of zonder dolfijnen, ....... als jullie maar uitbundig en gulzig al die nieuwe ervaringen opdoen en opslaan!
Overigens ben ik helemaal in de gloria, want gisteren heeft dochter Anne een pracht van een kereltje op de wereld gezet. Hij heet Daan en iedereen is blij! Dus, ja, ook hier is het leven een feestje.
Ga vooral zo door, het is de moeite waard.
Dag,dag, groeten van Sara

Rene

Probeer bij je volgende tocht anders een hoepeltje naast de boot te houden. Het is wetenschappelijk bewezen dat dolfijnen hierop afkomen.

David

Of koop een blikje tonijn. Gegarandeerd dat je stukjes dolfijn tegenkomt!

Josje

He ja, eindelijk weer een verhaaltje. Heb maandagavond Marianne gesproken en ze ziet ernaar uit!! Ja en voor Dolfijnen....in Australie waren er ERG VEEL. Die kant kunnen jullie altijd ook nog opvaren! Nou veel plezier met Marianne en Johan op Puerto Rico. Veel liefs van ons allemaal.

joost

pas wel op. het kunnen ook haaien zijn!!!!