Zeilenmetlennertennina.reismee.nl

Op Sint Maarten

We zijn er al een tijdje, maar we wilden jullie lezers graag allemaal in spanning houden. De eerste grote tocht van de Britse Maagdeneilanden naar Sint Maarten hebben wij én Rosemary goed doorstaan. In totaal hebben we er 26 uur (!) over gedaan, tegen wind, windkracht 5 en soms 6....Veel wind is niet heel relaxed, maar te overzien, maar wat het vooral oncomfortabel maakt zijn de hoge golven. Het was eigenlijk 26 uur lang hakken tegen de golven in. 's Nachts was het héél donker, zonder maan, maar helder met oneindig veel sterren. Soms kwam er een cruiseschip voorbij varen, volledig verlicht. In totaal hebben we twee andere zeilboten gedurende de nacht gezien.

Hier op Sint Maarten is het erg leuk, een drukke straat met veel cafe's, restaurants, winkels en we liggen in de ‘Blue Lagoon', It's all in the name. Sint Maarten doet een beetje jaren zeventig, Las Vegas, aan. Met veel aanplakbiljetten, uithang en reclameborden. Het eiland is half Nederlands en half Frans. Uiteraard zijn we ook naar Marigot geweest, de hoofdstad van het Franse St Martin. Nog geen 10 minuten met de bus, maar je waant je hier in Frankrijk, een beetje Cannes of Saint Tropez met veel terrasjes, salade Chevre Chaud en natuurlijk baguettes.

Vorige week hebben we samen met Henk en Mieke een tocht gemaakt van hier naar de eilanden Sint Kitts en Nevis. Onderweg kwamen we de Eendracht tegen, een Tall Ship uit Nederland. Edith, een bekende uit Edam, vaart hier op mee. Wat een toeval allemaal.
Vlakbij Saba werden wij en de Eendracht begroet door een helikopter van de Nederlandse Marine. Vlak boven onze mast vlogen ze een rondje. Eigenlijk vonden wij ‘patriots' dat best leuk.
Het doel van deze tocht was om te zeilen via Montserrat naar Antigua. Deze koers is niet gunstig en met windkracht 6 en 12 feet hoge golven verre van een leuk tochtje, dus zijn we omgedraaid via Sint Eustatius terug naar Sint Maarten. Henk en Mieke moesten namelijk het vliegtuig halen. Zo zie je maar, het is echt heel lastig plannen allemaal...

We vermaken ons prima. Sint Maarten is TAX Free, dus shoppen! De rollen zijn alleen omgedraaid. Lennert is vooral aan het shoppen. Allerlei elektronica draagt hij de boot binnen, zoals een nieuwe marifoon met AIS, een kaartplotter, een nieuwe pomp voor de koelkast, een stoeltje om de mast in te kunnen en nog veel meer. Allemaal TAX Free.

Voor het benodigde visa moeten we naar het Amerikaanse consulaat op Barbados. Hier hebben we donderdag een afspraak voor een interview. Zelfs als je ruim een half jaar vrij bent, begint nog de tijd te dringen. Het is toch wat. We gaan nu met het vliegtuig naar Barbabos. Zo verschijnen we ook nog fris en fruitig op onze afspraak in plaats van zout en onuitgeslapen ;-)

Een bedankje naar Henk en Mieke is wel op z'n plaats, zij zijn inmiddels weer terug in Nederland. We hebben een erg leuke tijd met jullie gehad. Bedankt voor jullie hulp en ondersteuning toen de trekstang brak, erg fijn dat jullie er toen bij waren, bedankt voor de digitale C-maps (veel te gek) en vooral bedankt voor jullie gezelligheid.

Tot snel. Liefs Lennert en Nina

Ps. We hebben nog geen dolfijnen gezien. Ook niet tijdens onze overtocht van de Britse Maagdeneilanden naar Sint Maarten. Wel hebben we heel ver weg walvissen gezien. Twee keer sprong een walvis uit het water. We hopen ze de volgende keer van dichterbij te mogen bekijken. Niet te dichtbij, maar iets dichterbij.

Pps. als je zo lang aan het varen bent dan ga je je allerlei dingen afvragen. Nou ja, ik dan, bijvoorbeeld, stoten vissen zich wel eens tegen onze boot? Hoe weten vissen de weg als ze een overtocht maken? En hoe zit dat dan bij vogels?

Ppps. We hebben onze visuitrusting nog niet gebruikt. We hebben nog een klein meningsverschil wie de vis moet gaan doodslaan als we beet hebben.

ernie

Ja!... dus naar jullie zin...vergeet St.Barth niet..dagje in de haven, brommer huren en lekker over het Caribische kak eiland..maar echt leuk...Ans Marchel Plantation op St.Maarten niet overslaan...Avondje seafood in P burg The Chesterfield naast IslandWaterworld...doen!!!!geniet ervan! weer hier nog K..maar af en toe een zonnetje. Had ik teveel gezegd!!! Soggy Dollar bar? Hoe zit t nou met de BVI Spring Regatta...nog op de bvi? of al naar t Noorden

Ankien en jongens

Lieve Lennert, gefeliciteerd met jouw verjaardag. Jammer he dat je dit jaar alle verjaardagsvisite moet missen.
Nina, stoer hoor dat je 26 uur aan de wind met hoge golven hebt doorstaan zonder zeeziek te worden!

dirkjosje

Hoi Lenny, ook van ons gefeliciteerd. Heb zojuist de fotos bekeken en heb gisteren alle verhalen in geuren en kleuren gehoord van Henk en Mieke!
Ze waren echt poepiebruin. En jullie zien er ook niet verkeerd uit op de fotos......... Groetjes

Ilse Leupen

Net jullie verhaal gelezen en de foto,s bekeken,Ziet er super uit! Jullie zien trouwens wel lekker bruin.
Lennert nog gefeliciteerd met je verjaardag. Hoop dat Nina je een beetje verwent heeft:-).

gr Ilse

Marcel & Jikke

Wij zijn helemaal niet jaloers!!!
Had vernomen dat jullie wellicht de oversteek naar Nederland met meer bemanning willen gaan doen?
Als dat zo is meld ik me bij deze aan(moet het wel allemaal lukken met werk).

Laat maar even weten en njoy!

groeten

Marcel

charlotte van derleeuw

Wat een ervaring;jammer voor mij.Ik hou van windkracht 2????? Zijn jullie op tijd terug voor het edamse feestje van het jaar?
Ik blijf jullie volgen!
Een voorspoedige reis verder en tot de 6-8-2011?

Marcel Tol

Ik lees allerlei sterke verhalen over wind en een encounter met de royal dutch, het lijkt erop dat je straks een baard ook laat staan, dan ben je pas een zeebonk. Volgens mij is het fileren van vis een klusje voor Lennert als rasechte Volendammer, zit er geen gerookte paling? Het marinelive is nu ondanks de haast wel goed op gang, we houden je in de picture. Groet Marcel en Monique

Sara Bolt

Ik zou liegen als ik schrijf dat ik jaloers op jullie ben. Daar ben ik veel te veel een huis-en-hof-mus voor. Maar ik vind het geweldig wat jullie doen!!! Enne....., wat betreft die dolfijnen..., dat komt vast wel goed. En anders zit er niets anders op om naar Harderwijk te gaan.
Blijf plezier houden, dan houd ik het op afstand met jullie ook.
Liefs, Sara

charlotte vdleeuw

hebben jullie Laura nog niet ontmoet?

(Pascal) en Saskia

Erg leuk om (eindelijk) jullie verhaal te lezen! Hier in Nederland gaat alles gewoon door... en jullie beleven een mooi avontuur :) WAUW! Ik kan mij voorstellen dat 26 uur tegen de golven inbonken geen pretje is, maar daarna heb je wel wat...
En wat is het een mooi jacht, waarmee jullie onderweg zijn, dat is helemaal geen straf
Ik ben erg benieuwd naar het vervolg van jullie mooie reis! voortaan houd ik jullie beter in de gaten ;)

Heel veel plezier Saskia

ps. ben jij dat echt Lennert op die surfplank in die golf? :P

Marcel Tol

Als ik even tussenbeide mag komen, is de computer stuk? Het is wel erg stil daar, kom op met die info.

Lodewijk

Ik zou het vis gerei wel gebruiken, maar om de discussie te vermijden zou ik geen aas gebruiken, dan vang je toch niets.

Gerard Roeleveld

Hoi Lennert en Nina
Leuke foto,s en mooie verhalen
koop gelijk effe een spinningbike met 30 dynamo's erop
dat komt mischien nog van pas met alle nieuwe electronica aan boord haha
Geniet van jullie super avontuur !!!
Groetjes Gerard

Ankien

Beste Lennert en Nina,

En alles goed op Puerto Rico? Ik hoorde van Henk en Mieke dat daar hele grote Amerikaanse jachthavens zijn. Maar de mensen zijn heel klein, dus Lennert lijkt er een reus.
Gefeliciteerd met Fien van Mark en Judith.
En ruimen jullie de boot alvast goed op voor jullie volgende gasten!?