Zeilenmetlennertennina.reismee.nl

We zijn op Bonaire!

Ja ja, we zijn dus inmiddels op Bonaire. Na het vertrek van Nikki en Laura (dit reisverslag met fotorapportage volgt nog) waren voor ons de voorbereidingen begonnen voor dé tocht. Voor ons allebei de eerste meerdaagse oversteek. Het plan was om in één keer naar Curaçao te varen, vanaf Grenada is dat 440 mijl, ongeveer 4 ½ dag.
Voor ons geen tussenstops op de Venezolaanse eilanden gezien de verschillende berichten: 'die eilanden zijn geweldig mooi' of 'passen jullie op voor piraten' hebben wij ervoor gekozen om ruim langs te varen.

Voorbereiden dus. De motor krijgt een gehele poetsbeurt en Lennert haalt nóg meer extra reserveonderdelen. We hebben eten en drinken ingeslagen voor zeker 10 dagen met ruime keuze uit goed en slecht weer maaltijden, met dank aan de culinaire tips van Jan Willem en Petra van de Witte Raaf. Ik heb Lennert nog de mast in gehesen voor een dubbele check van het tuig, om het toplicht te vervangen voor een zeer zuinige led versie en ik was ondertussen aan het oefenen met broodbakken. Ladielalalala, van alles dus.
We bekijken dagelijks de weerberichten en rekenen uit hoe lang we er over gaan doen. Er staat een stroming van maximaal 1,5 mijl. Het is stroom mee dus dat schiet alvast lekker op. Lennert kan erg goed positief rekenen dus we zijn er eigenlijk zo. Zelfs als er helemaal geen wind is dan dobberen we er in anderhalve week naar Curaçao, nou toch fijn om te weten.

De dag voor vertrek liggen we nog een nachtje in de haven van de Grenada Yacht Club. Onze accu's zijn behoorlijk leeg en hier kunnen we lekker aan de walstroom. Ook vullen we het water en de diesel bij. En niet geheel onbelangrijk ze hebben ook douches! Vind ik dan weer heel fijn. Stel je voor dat we iemand tegen komen...
We varen samen op met Yvonne en Roderick, zij varen met hun boot Happy Bird ook naar de ABC-eilanden voor het orkaanseizoen. Lijkt ons wel een fijn idee en het zijn erg aardige mensen. We spreken af dat we wel zien hoe lang we bij elkaar in de buurt kunnen blijven en dat we dagelijks contact houden via de radio om 08:00 en 20:00 uur.

Woensdag 1 juni hebben we aan het einde van de middag de trossen losgegooid. Volgens de berekeningen was het beter om iets later te vertrekken, maar nu konden we nog even lekker inslingeren voordat het donker zou worden (tip: Y&R). Ook maken we zo de meeste kans om met daglicht aan te komen in Curaçao. Na nog geen 1,5 uur varen worden we verwelkomd door een hele groep dolfijnen, het zijn er zeker een stuk of 50, ze zwemmen een minuut of tien met ons mee, echt super, het zijn er zo veel, kleintjes erbij, een mooi begin! Wij hebben afgesproken om tussen 21:00 en 09:00 uur wachten te houden van drie uur. Overdag slapen we af en toe nog een uurtje bij, maar hebben we verder geen schema.

De eerste ochtend horen we dat de boot van Yvonne en Roderick motorproblemen heeft. Deze dag houden we een beetje in door het grootzeil te laten zakken en aan het einde van de dag kruisen we ongeveer vijf mijl terug om zo wat dichterbij te blijven anders zouden we het radiocontact nu al kwijt raken. We spreken wel met Y&R af dat we onze eigen koers gaan varen aangezien we niet kunnen helpen met hun motor. Helaas zijn wij de volgende ochtend al te ver voor radiocontact. Wij horen hun nog wel, maar zij ons niet meer. We voelen ons wel erg lullig, maar het zijn zeer ervaren zeilers en zij komen er wel.
Overall hebben we een geweldig luxe overtocht gehad, bijna altijd wel wind en van achteren. Als je in ons logboek kijkt varen we net geen 5 knopen gemiddeld, we gaan als een trein en we koken alle ‘goed weer' maaltijden.
Het is wel echt bijzonder om dit mee te maken, heel veel water, oneindig veel sterren, prachtige luchten, glow in the dark plankton, een nog onduidelijk onderwater onweer, nóg meer dolfijnen, vogels, etc. Ik kan hier natuurlijk een verslag van dag tot dag schrijven, maar dat is dan niet zo heel spannend om te lezen. Laten we het houden op vooral heel veel water!
Zondag 5 juni zijn we bijna bij Bonaire. We rekenen uit dat het niet zeker is of we met daglicht aan kunnen komen in Curaçao. We hebben waarschijnlijk net een uurtje te kort, zo jammer dat het hier al zo vroeg donker is... We kiezen ervoor om naar Bonaire te varen en daar lekker een nachtje te slapen en de volgende ochtend door te varen naar Curaçao. Om 14:00 uur maken we Rosemary vast aan een mooring en liggen we prachtig, in een soort mega aquarium. We zwemmen en snorkelen en gaan naar de wal. We voelen ons echt nog fit en we zijn zo trots! Aan de wal blijken we onwijze zeebenen te hebben en kunnen helemaal niet normaal lopen. Met klapperende knieën verkennen we Kralendijk en we besluiten onder het genot van een biertje dat Bonaire erg leuk is en dat we wat langer willen blijven. We zijn al met drie bier teut, blijken helemaal dus niet zo fit, bestellen een hamburger aan de bar en liggen om 20:00 uur te bed.

Na 92 uur zeilen (waarvan totaal slechts 9 uur met de motor erbij om de accu's op te laden) vinden we elkaar nog steeds heel leuk. Jaha, echt waar, hadden wij ook niet gedacht ;-)

Lieve mensen, zoals jullie lezen beginnen we al echte zeerotten te worden. We zijn heel benieuwd naar Curaçao en vertrekken morgen voor het laatste stukkie.

Xxx Lennert en Nina

Ps vanochtend (7 juni) is de Happy Bird met Yvonne en Roderick aangekomen op Bonaire. Vol spannende verhalen en nog even enthousiast als toen we vertrokken. Echt lachen deze mensen. Wij zijn blij dat ze er zijn!

Nikki

Echt super koel, fijn dat jullie er bijna zijn! en nog steeds met elkaar kunnen!!! ;-) xxx

Henk en Mieke

Geweldig dat jullie het zo goed gedaan hebben. We zijn super trots en groeten jullie vanaf de belgische kust (vinden wij zelf al heeeeel ver!)
P.S. heel veel meeuwen gespot.

Ankien

Super, wat een spannend verhaal > 92 uur op de oceaan en dan niet eens direct doodmoe naar bed, maar eerst gaan zwemmen en snorkelen en zelfs onder die omstandigheden pas na 3 bier teut (dat ben ik al onder normale omstandigheden). Maar wij overtreffen wel Henk en Mieke, want wij heb wel 3 zeehonden gespot op weg naar Vlieland (wel een tocht van 4 uur over de gigantische Waddenzee > ook best wel veel water bij vloed).

Sarah en Sarriel

Hi Nina!!!
Hoe is het met jullie? Hier in Fifteen alles goed. Jullie verhaal klinkt weer erg spannend, dit had ik met Jos niet overleefd (sarriel en gabriel dan waarschijnlijk weer wel hahaha). Sarriel heeft een nieuw restaurant geopend! Ja, ja weer een! Kijk maar eens op www.unitedtastesof.com.
Binnenkort sturen we vanuit ons maar weer eens een lange update mail.
Dikke kus
Sarriel en Sarah

Mark

Dank voor de rastapet! Hij staat Fien heel hip, zie Facebok voor foto.

Facebok ja!

Mark

En het valt misschien op dat ik hier geen vragen meer stel over wat jullie plannen zijn tijdens het orkaanseizoen en wanneer/of jullie dit jaar terugkomen et cetera, WANT JULLIE ANTWOORDEN TOCH NIET!

Jelle

Dag toppers,
Op zondagavond heb je een programma ZZ&Z. Twee jongens die de wereld rondvaren op de Pegasus. Dit is het schip waarop Miranda en ik ook hebben gevaren in de Carib. Via deze beelden kan ik me jullie gevoel helemaal voorstellen. Gefeliciteerd dat jullie het zonder kleerschuren gehaald hebben. Ik wil jullie nog bedanken voor het kado. De baby zal er blij mee zijn. Nog maar een maand te gaan. Hebben net een lang weekend gezeild op het IJsselmeer. Het laatste weekend tochtje met zijn 3en. Nu moet Miranda verder broeden. Hier gaat alles goed. De zomer is al een tijdje aan de gang, maar ik zou graag bij jullie zijn. Sprak Laura dit weekend en die heeft het helemaal super gehad. Ze vertelde dat jullie helemaal op elkaar ingespeeld zijn en dat Nina helemaal haar rol gevonden heeft. Jullie zijn nu officieel ingeslingerd.
Ik wens jullie heel veel plezier. Wacht het hurricane seizoen lekker af en ik hoop dat jullie genoeg geld kunnen regelen voor een behouden vervolg van jullie reis. Veel liefs, Jelle

Sara Bolt

Ha, eindelijk hebben jullie de dolfijnen gezien! Leuk!!!!
Wat een verhaal heb je geschreven, Nina. Helemaal te gek om dit te beleven. Uniek,dus.
Blijf vooral allebei zo lekker genieten van alles wat er gebeurt en laat ons ook vooral uitgebreid meegenieten van dit alles.
Liefs, Sara