Zeilenmetlennertennina.reismee.nl

Met Floor eilandhoppen

We lopen dus een beetje achter met onze berichtgeving, maar zullen even een vlotte inhaalslag maken. Met Floor hebben we een onwijs leuke tijd gehad en prachtige eilanden bezocht, bijvoorbeeld Sint John.
Sint John is voor een groot deel natuurpark. Allerlei verschillende, voor ons onbekende, vogelsoorten vliegen in het rond en menig ´hiker´ beklimt hier de bergen. In de baaien mag je ook niet het anker uitgooien, maar maak je gebruik van speciale ankerballen. Voor het gebruik hiervan vragen ze een kleine vergoeding, die je dan niet in een kantoortje moet afrekenen, maar je schuift je dollars in een envelopje en die gaat in een brievenbus. Allemaal op goed vertrouwen. We lagen we in Great Lameshur Bay. In de namiddag hoor ik opeens een rochelend geluid, eerst kijk ik even naar Lennert, maar natuurlijk was het niet Lennert, blijkt dat er een mega schildpad naast de boot zwemt. Zo dichtbij en zo mooi, de rest van de avond komt hij samen met zijn mede schildpadachtige af en toe boven en we begluren ze heel stilletjes.

Ook hebben we bij Sandy Cay heerlijk gezwommen in héél blauw water. De nieuwe foto bovenaan de website hebben we hier genomen. Jullie begrijpen zo'n mooi eiland kan je niet zomaar voorbij varen. Voor de nacht hebben we in Jost van Dyke, Great Harbour voor anker gelegen. Zie de foto´s, echt te leuk eiland ook.
Vanaf Jost van Dyke zijn we naar Culebra gevaren. Onderweg hebben we voor het eerst ons visgerei getest. We dachten nu hebben we Floor mee en zij kan vast wel de vis voor ons dood knuppelen. Dit avontuur eindigde met dat we ons zelf gevangen hadden en de lijn in de schroef zat.
Culebra hoort bij Puerto Rico en is ook Amerikaans. Hier hebben we weer moeten inklaren bij de douane en immigratie. Elke keer als we een land inkomen of verlaten moeten we in- of uitklaren. We hadden een aardige (en moet echt even gemeld worden: heel knappe) ‘officer' en hij was zeer behulpzaam. We kregen van hem onze cruising permit voor 1 jaar. Dan denk je nu is het geregeld, maar we moeten wel telefonisch contact opnemen en melden waar we ons bevinden.
We zijn twee dagen in Culebra gebleven. Het eiland heeft namelijk een erg leuk stadje en een beroemd strand genaamd Flamengo Beach. Ook hebben we hier de ‘Bushwacker' cocktails moeten testen. Aangezien ons water aan het opraken was moesten we door richting Puerto Rico. In Fajardo hebben we bij een grote haven water kunnen tanken en zijn we naar de West Marine en de Walmart geweest. Twee mega-winkels waar we de nodige spullen hebben ingeslagen. Fajardo is eigenlijk niet zo heel veel aan. Het is een vakantieoord voor de rijkere Puerto Ricanen, die hebben hier een tweede huis en vaak ook een motorboot. Na het water tanken zijn wij voor anker gegaan voor het eiland Obispo. We denken dat het hier leuker en drukker is in het weekend, want toen wij er waren was het erg rustig. We zijn de volgende dag doorgevaren richting Palmas del Mar, een splinternieuwe jachthaven met alle voorzieningen. Yachtclub, barretje, zwembad, douches etc. Ja, wij kunnen douchen aan boord, alleen niet zo lang, (lees: heel kort) want we hebben niet onbeperkt water. Een echte warme douche is dan toch wel heel lekker. Hier hebben we allerlei nuttige dingen gedaan zoals wassen, boodschappen, diesel tanken.
Onze volgende bestemming is Salinas. Na een tocht van ruim vijf uur varen, komen we aan in een prachtige baai. Deze baai staat bekend als ‘dé hurricane hole' van de Noordelijke Caribbean. Dat begrijpen we, want de baai is omringd door mangrove bossen. Ook hebben we gehoord dat hier zeekoeien zijn, alleen laten ze zich niet zien.... Er is hier een kleine haven en een barretje, genaamd ‘Drakes', erg gezellig. We zijn naar het centrum gewandeld en iedereen die we tegen kwamen zei gedag, echt vriendelijke mensen wonen in Salinas.
We zijn na twee dagen doorgevaren richting Ponce. Floor vliegt namelijk via Ponce terug naar Nederland. Ponce is de tweede stad na San Juan. Behoorlijk groot dus. We liggen in een baai voor anker nabij een soort ‘board walk' met allemaal restaurantjes en barretjes. We nemen een taxi naar de stad, maar alles is dicht, het blijkt namelijk Emancipation day. We kiezen ervoor om op de ‘board walk' een hapje te eten en drinken gezellig biertjes met Hector, die we toevallig eerder ook in Palmas del Mar waren tegengekomen. De volgende ochtend hebben we afscheid moeten nemen van Floor.

Floor we hebben heerlijk met je gevaren, prachtige koersjes, bijna alles voor de wind. Bedankt voor je gezelligheid en we zullen je missen.

Veel liefs Lennert en Nina

Judith

Rochelende schildpadden! SUPER!

Sara Bolt

Leuk verslag! Hoe groot was die schildpad? Ben benieuwd.