Zeilenmetlennertennina.reismee.nl

Met Floor eilandhoppen

We lopen dus een beetje achter met onze berichtgeving, maar zullen even een vlotte inhaalslag maken. Met Floor hebben we een onwijs leuke tijd gehad en prachtige eilanden bezocht, bijvoorbeeld Sint John.
Sint John is voor een groot deel natuurpark. Allerlei verschillende, voor ons onbekende, vogelsoorten vliegen in het rond en menig ´hiker´ beklimt hier de bergen. In de baaien mag je ook niet het anker uitgooien, maar maak je gebruik van speciale ankerballen. Voor het gebruik hiervan vragen ze een kleine vergoeding, die je dan niet in een kantoortje moet afrekenen, maar je schuift je dollars in een envelopje en die gaat in een brievenbus. Allemaal op goed vertrouwen. We lagen we in Great Lameshur Bay. In de namiddag hoor ik opeens een rochelend geluid, eerst kijk ik even naar Lennert, maar natuurlijk was het niet Lennert, blijkt dat er een mega schildpad naast de boot zwemt. Zo dichtbij en zo mooi, de rest van de avond komt hij samen met zijn mede schildpadachtige af en toe boven en we begluren ze heel stilletjes.

Ook hebben we bij Sandy Cay heerlijk gezwommen in héél blauw water. De nieuwe foto bovenaan de website hebben we hier genomen. Jullie begrijpen zo'n mooi eiland kan je niet zomaar voorbij varen. Voor de nacht hebben we in Jost van Dyke, Great Harbour voor anker gelegen. Zie de foto´s, echt te leuk eiland ook.
Vanaf Jost van Dyke zijn we naar Culebra gevaren. Onderweg hebben we voor het eerst ons visgerei getest. We dachten nu hebben we Floor mee en zij kan vast wel de vis voor ons dood knuppelen. Dit avontuur eindigde met dat we ons zelf gevangen hadden en de lijn in de schroef zat.
Culebra hoort bij Puerto Rico en is ook Amerikaans. Hier hebben we weer moeten inklaren bij de douane en immigratie. Elke keer als we een land inkomen of verlaten moeten we in- of uitklaren. We hadden een aardige (en moet echt even gemeld worden: heel knappe) ‘officer' en hij was zeer behulpzaam. We kregen van hem onze cruising permit voor 1 jaar. Dan denk je nu is het geregeld, maar we moeten wel telefonisch contact opnemen en melden waar we ons bevinden.
We zijn twee dagen in Culebra gebleven. Het eiland heeft namelijk een erg leuk stadje en een beroemd strand genaamd Flamengo Beach. Ook hebben we hier de ‘Bushwacker' cocktails moeten testen. Aangezien ons water aan het opraken was moesten we door richting Puerto Rico. In Fajardo hebben we bij een grote haven water kunnen tanken en zijn we naar de West Marine en de Walmart geweest. Twee mega-winkels waar we de nodige spullen hebben ingeslagen. Fajardo is eigenlijk niet zo heel veel aan. Het is een vakantieoord voor de rijkere Puerto Ricanen, die hebben hier een tweede huis en vaak ook een motorboot. Na het water tanken zijn wij voor anker gegaan voor het eiland Obispo. We denken dat het hier leuker en drukker is in het weekend, want toen wij er waren was het erg rustig. We zijn de volgende dag doorgevaren richting Palmas del Mar, een splinternieuwe jachthaven met alle voorzieningen. Yachtclub, barretje, zwembad, douches etc. Ja, wij kunnen douchen aan boord, alleen niet zo lang, (lees: heel kort) want we hebben niet onbeperkt water. Een echte warme douche is dan toch wel heel lekker. Hier hebben we allerlei nuttige dingen gedaan zoals wassen, boodschappen, diesel tanken.
Onze volgende bestemming is Salinas. Na een tocht van ruim vijf uur varen, komen we aan in een prachtige baai. Deze baai staat bekend als ‘dé hurricane hole' van de Noordelijke Caribbean. Dat begrijpen we, want de baai is omringd door mangrove bossen. Ook hebben we gehoord dat hier zeekoeien zijn, alleen laten ze zich niet zien.... Er is hier een kleine haven en een barretje, genaamd ‘Drakes', erg gezellig. We zijn naar het centrum gewandeld en iedereen die we tegen kwamen zei gedag, echt vriendelijke mensen wonen in Salinas.
We zijn na twee dagen doorgevaren richting Ponce. Floor vliegt namelijk via Ponce terug naar Nederland. Ponce is de tweede stad na San Juan. Behoorlijk groot dus. We liggen in een baai voor anker nabij een soort ‘board walk' met allemaal restaurantjes en barretjes. We nemen een taxi naar de stad, maar alles is dicht, het blijkt namelijk Emancipation day. We kiezen ervoor om op de ‘board walk' een hapje te eten en drinken gezellig biertjes met Hector, die we toevallig eerder ook in Palmas del Mar waren tegengekomen. De volgende ochtend hebben we afscheid moeten nemen van Floor.

Floor we hebben heerlijk met je gevaren, prachtige koersjes, bijna alles voor de wind. Bedankt voor je gezelligheid en we zullen je missen.

Veel liefs Lennert en Nina

Groeten uit …. Puerto Rico!

Dag lieve mensen,

Sorry dat we jullie al een tijdje niets hadden laten horen. We hebben in de tussentijd de oversteek gemaakt van Sint Maarten naar de Maagdeneilanden. Floor is namelijk nu hier en haar zouden we ophalen op Sint Thomas. Als goede en degelijke voorbereidding hebben we de avond voor de grote oversteek een bezoek gebracht aan de Heineken Regatta after-party. Hier kwam Whyclef Juan optreden. Echt super leuk feestje, omdat er naast veel zeilers ook heel veel ‘locals’ waren gekomen was dit een mooie mix van mensen. In het voorprogramma kwam ‘all the way from Holland, a famous and big artist’ Jawel, Brainpower! Je had de hoofden van die ‘locals’ moeten zien: echt goud, een kleine, blanke kabouter die rapt. Wij hebben een hele leuke avond gehad, maar aangezien we toch al een beetje op leeftijd raken en tegenwoordig vooral veel omgaan met gepensioneerden, waren rond twee uur toch echt wel een beetje moe en zijn we richting Rosemary gegaan. Clef was duidelijk niet meer te stoppen.

De volgende ochtend moesten we (opeens) nog van alles doen voor we konden vertrekken. Laatste boodschappen, toch nog een paar aanpassingen aan de (inmiddels nieuwe) generator van de motor, gastankje laten vullen, toch nog even een paar extra reserve onderdelen scoren. Ladielala, jullie begrijpen het, best druk. Ik heb mij vooral bezig gehouden met de boodschappen en koffie drinken met Judith. Het is ook belangrijk om de contacten goed te onderhouden. Judith en Erik wonen op hun boot in Sint Maarten. Beide ongeveer onze leeftijd, dus erg gezellig. We hebben bij hun aan boord Hollandse nasi van Conimex gegeten en zij hebben tips gegeven waar we koffiefilters, oude kaas, sandwichspread en rode kool gekocht kon worden. Ja lezers, het is nooit te warm voor rode kool, met een gehaktbal.

Uiteindelijk hebben we de brug van 16:30 toch nog gehaald. Buiten de brug heb ik nog even avondeten gekookt en heeft Lennert nog de aangroei van de bodem verwijderd en zijn we rond 19:30 vertrokken richting Sint Thomas. Goed voorbereid en uitgerust voor een tocht van zo’n 18 uur en ongeveer 110 mijl.

We zitten nu op Puerto Rico. Nadat we Floor hebben opgehaald op Sint Thomas zijn we terug gevaren via Sint John naar de Britse Maagdeneilanden. Hier hebben we een bezoek gebracht aan ons favoriete eiland Tortola, Jost van Dyke en Sandy Cay, allemaal erg mooi. Vanaf Jost van Dyke zijn we naar Culebra eilanden en nu dus op Puerto Rico. Lees later meer over onze reis met Floor.

Nog even de dolfijnenstand: We hebben 1 dolfijn gezien. En nog wel voor de haven bij Tortola. Overal hadden we de dolfijnen verwacht, maar niet voor een drukke haven. We maken nachtelijke tochten van meer dan 100 mijl en dan laten ze zich niet zien. En in Tortola zwom er gewoon eentje voorbij. Ik vond dit bezoek eigenlijk niet tellen, Lennert heeft hier duidelijk een andere mening. Het was meer ongeïnteresseerd langs zwemmen. Ik had er meer van verwacht. Duikelend, op de staart, klappen met hun vinnen. Geluidjes makend et cetera. Jullie begrijpen eigenlijk is de stand: 0 dolfijnen.

Fien, Rens, Wiebe, alledrie welkom!

Op Sint Maarten

We zijn er al een tijdje, maar we wilden jullie lezers graag allemaal in spanning houden. De eerste grote tocht van de Britse Maagdeneilanden naar Sint Maarten hebben wij én Rosemary goed doorstaan. In totaal hebben we er 26 uur (!) over gedaan, tegen wind, windkracht 5 en soms 6....Veel wind is niet heel relaxed, maar te overzien, maar wat het vooral oncomfortabel maakt zijn de hoge golven. Het was eigenlijk 26 uur lang hakken tegen de golven in. 's Nachts was het héél donker, zonder maan, maar helder met oneindig veel sterren. Soms kwam er een cruiseschip voorbij varen, volledig verlicht. In totaal hebben we twee andere zeilboten gedurende de nacht gezien.

Hier op Sint Maarten is het erg leuk, een drukke straat met veel cafe's, restaurants, winkels en we liggen in de ‘Blue Lagoon', It's all in the name. Sint Maarten doet een beetje jaren zeventig, Las Vegas, aan. Met veel aanplakbiljetten, uithang en reclameborden. Het eiland is half Nederlands en half Frans. Uiteraard zijn we ook naar Marigot geweest, de hoofdstad van het Franse St Martin. Nog geen 10 minuten met de bus, maar je waant je hier in Frankrijk, een beetje Cannes of Saint Tropez met veel terrasjes, salade Chevre Chaud en natuurlijk baguettes.

Vorige week hebben we samen met Henk en Mieke een tocht gemaakt van hier naar de eilanden Sint Kitts en Nevis. Onderweg kwamen we de Eendracht tegen, een Tall Ship uit Nederland. Edith, een bekende uit Edam, vaart hier op mee. Wat een toeval allemaal.
Vlakbij Saba werden wij en de Eendracht begroet door een helikopter van de Nederlandse Marine. Vlak boven onze mast vlogen ze een rondje. Eigenlijk vonden wij ‘patriots' dat best leuk.
Het doel van deze tocht was om te zeilen via Montserrat naar Antigua. Deze koers is niet gunstig en met windkracht 6 en 12 feet hoge golven verre van een leuk tochtje, dus zijn we omgedraaid via Sint Eustatius terug naar Sint Maarten. Henk en Mieke moesten namelijk het vliegtuig halen. Zo zie je maar, het is echt heel lastig plannen allemaal...

We vermaken ons prima. Sint Maarten is TAX Free, dus shoppen! De rollen zijn alleen omgedraaid. Lennert is vooral aan het shoppen. Allerlei elektronica draagt hij de boot binnen, zoals een nieuwe marifoon met AIS, een kaartplotter, een nieuwe pomp voor de koelkast, een stoeltje om de mast in te kunnen en nog veel meer. Allemaal TAX Free.

Voor het benodigde visa moeten we naar het Amerikaanse consulaat op Barbados. Hier hebben we donderdag een afspraak voor een interview. Zelfs als je ruim een half jaar vrij bent, begint nog de tijd te dringen. Het is toch wat. We gaan nu met het vliegtuig naar Barbabos. Zo verschijnen we ook nog fris en fruitig op onze afspraak in plaats van zout en onuitgeslapen ;-)

Een bedankje naar Henk en Mieke is wel op z'n plaats, zij zijn inmiddels weer terug in Nederland. We hebben een erg leuke tijd met jullie gehad. Bedankt voor jullie hulp en ondersteuning toen de trekstang brak, erg fijn dat jullie er toen bij waren, bedankt voor de digitale C-maps (veel te gek) en vooral bedankt voor jullie gezelligheid.

Tot snel. Liefs Lennert en Nina

Ps. We hebben nog geen dolfijnen gezien. Ook niet tijdens onze overtocht van de Britse Maagdeneilanden naar Sint Maarten. Wel hebben we heel ver weg walvissen gezien. Twee keer sprong een walvis uit het water. We hopen ze de volgende keer van dichterbij te mogen bekijken. Niet te dichtbij, maar iets dichterbij.

Pps. als je zo lang aan het varen bent dan ga je je allerlei dingen afvragen. Nou ja, ik dan, bijvoorbeeld, stoten vissen zich wel eens tegen onze boot? Hoe weten vissen de weg als ze een overtocht maken? En hoe zit dat dan bij vogels?

Ppps. We hebben onze visuitrusting nog niet gebruikt. We hebben nog een klein meningsverschil wie de vis moet gaan doodslaan als we beet hebben.

Nog steeds geen dolfijnen!

Hallo allemaal.

Bedankt voor alle berichtjes, op de website en de leuke e-mails. Erg leuk om te lezen hoe het met jullie gaat. We zijn hier ook dol op roddels, dus als jullie nog nieuwtjes hebben...

Zoals de meeste van jullie wel weten zijn Henk en Mieke nu hier op vakantie. Nou ja vakantie, we kunnen het wel een soort werkvakantie noemen. Hierover later meer.

De bedoeling is om samen met Henk en Mieke te zeilen naar Barbedos. Op Barbedos is het dichtstbijzijnde Amerikaanse Consulaat. Hier moeten we een speciaal visum aanvragen om als booteigenaren te mogen varen in Amerikaanse wateren. Nu waren we woensdag vertrokken richting Sint Maarten. We lagen bij Virgin Gorda, North Sound een goede plaats om de overtocht te beginnen. Dit is een overtocht van ongeveer 20 uur. Ja, 20 uur! We starten om 15.00 uur en varen dus een hele nacht door. Spannend! Na ongeveer twee uur zeilen hoorden we een harde knal. We wisten niet wat er precies was gebroken, maar we hebben snel de motor gestart en de zeilen laten zakken en zijn omgedraaid naar Virgin Gorda. Onderweg had Lennert al gevonden wat er aan de hand was en samen met Henk direct maatregelen genomen. De trekstang van het hoofd want was gebroken. De klap was opgevangen door het dek en dat kon je zien ook. Dit komt nooooiiiiit voor, dit kan niet kapot, maar bij ons dus wel. We waren wel erg geschrokken. De volgende ochtend zijn teruggegaan naar de werf waar we de boot hadden gekocht. Ze geloofden niet dat deze 20 millimeter dikke stang was gebroken.
De oorzaak was direct duidelijk, het was roest. Kan iemand mij vertellen waarom roestvrij staal, roestvrij staal heet? In ieder geval, de heren van de werf hebben de boel gedemonteerd, de gebroken stang is afgevoerd naar een draaierij en het dek is gerepareerd door de lokale, iets minder blonde BvD, polyester-king genaamd Frank. We hebben nu een nieuwe stang en het hele tuig staat er weer netjes op de boot en Rosemary is nu sterker dan ooit te voren.

In de tussentijd hebben we natuurlijk niet niets gedaan. Henk en Mieke zijn hier en die hebben we aan het klussen gezet. Er waren namelijk nog een aantal dingen die we konden doen. Bijvoorbeeld de autoradio installeren, ontluchting van één van de watertanks oplossen, vloerplaat repareren, koelkast thermostaat uit elkaar, in elkaar en daarna weer uit elkaar, twee kleine lekkages oplossen, de romp poetsen en de rode streep van de romp verwijderen. Jullie begrijpen dat ze een heerlijke, ontspannende vakantie hebben ;-)

We gaan nu over een uur beginnen aan poging twee naar Sint Maarten. Weer is het erg spannend. Voor mij is het de eerste echte lange tocht en ze zeggen dus dat je ‘s nachts dolfijnen tegen kan komen. Ik denk dat ik de hele nacht opblijf en op de uitkijk ga zitten.

Jullie horen snel weer van ons.
Veel liefs Lennert, Nina, Henk en Mieke

P.s. Dirck alvast gefeliciteerd! Morgen probeer ik je weer te bellen om je 'life' te feliciteren. X

P.p.s. Marcel bedankt voor de extra fotoruimte! Als we in Sint Maarten zijn zal ik weer wat foto's uploaden. Nu hebben we hier helaas een te trage internet verbinding voor.

Your own boat called ROSEMARY!

Hi Nina and Lennert,

Congratulations! The money just arrived and you own a boat. There are two pieces of paperwork to sign tomorrow and you can sail away.

Regards,
Giles Wood

---

Jaaaaaaa, het is dus uiteindelijk helemaal gelukt.
De email hierboven hebben we ontvangen op vrijdag 14 januari, van Giles, ons contactpersoon hier in Tortola. Dezelfde dag zijn we direct verkast naar Rosemary en hebben we afscheid genomen van Marie & Vernon van Near-D-Beach hostel, die wel erg goed voor ons gezorgd hebben de afgelopen drie weken. Het weekend mochten we blijven liggen bij de werf waar eerder de reparaties waren uitgevoerd. Hier ben ik vooral begonnen met het poetsen en is Lennert, samen met Kenneth (Kenneth is één van de werknemers van de werf, die in het weekend wat bij aan het klussen is) begonnen met de reparatie van onze dinghy. Bijzonder is dat we deze bijboot hebben gekregen van Mike en zijn vrouw uit Seattle. Het gaat om een echte Zodiac van maar twee jaar oud. Mike hadden we rond kerst ontmoet in een barretje ‘Loose Mongoose'. Hij had zelf een nieuwe bijboot gekocht, omdat de achterplaat kapot was. Echt super aardig en ook nog best makkelijk te repareren!

De afgelopen dagen hebben we dus vooral heel veel gepoetst en geklust. Gistermiddag zijn we naar de haven van Sunsail gevaren. Hier zitten we dichtbij een watersportwinkel waar wij inmiddels vaste klant zijn. Geinig is dat er geen één winkel is die alles heeft. Voor een gasslang moeten we naar een andere doe-het-zelf winkel en voor de bijpassende klemmen weer naar een ander. Ook hebben we gisteren nog een ander klein ‘lek' ontdekt. Wij water vullen... Dit was al best een uitdaging het water kwam namelijk af en toe als een fontein onhoog, want we kregen de tanks niet ontlucht. Beide waren we echt verbaasd over de inhoud. Na een behoorlijke tijd water vullen blijkt de tank lek! Overal water! Vandaag heeft Lennert de watertank weer geplakt en hebben we nog meer dingen gerepareerd en vervangen.

Gisteren hebben we kennis gemaakt met de crew van Good Times. Vier stellen uit Ohio die twee weken een grote catamaran hadden gehuurd. We raakten met hun aan de praat en vertelden over onze reisplannen en al snel kwamen ze met hun overgebleven inkopen aan. Blikjes bier, blikjes frisdrank, vuilniszakken, lucifers, zip-loc zakken en nog veel meer. We hebben genoeg afwasmiddel en aluminiumfolie voor de hele reis!

Morgen nog wat laatste dingen regelen en dan hopen we hier morgenmiddag weg te varen! We denken aan Norman Island, maar het zou ook zomaar een van de andere eilanden kunnen worden.

Tot snel.
Liefs Lennert en Nina
PS Mieke nog gefeliciteerd en Marianne, jij bent nu jarig, gefeliciteerd!

Gelukkig 2011 voor jullie allemaal

Hallo,

Wijwensen jullie allemaal eenGelukkig Nieuwjaar. Bedankt voor alle leuke berichtjes op de website. Echt super leuk om te lezen. Ookiedereen bedanktvoor de lieve sms-jes.

Gisteren hebben wijde jaarwisseling gevierd ophet strand, Trellis Bay, op Beef Island, tussen de ‘locals' en toeristen. Voor ons allebei voor het eerst niet in Nederland, heel anders dus.Wel echt super, gewoon in je korte broek! We hebben kennis gemaakt met de overheerlijke cocktails genaamd ´Bushwackers´. Daarnaast was er een vuurwerk spektakel. Op de site hebben we wat foto's gezet van dit prachtige vuurwerk. Mijn familieleden zullen het eerder sterretjes noemen ;-) Haha vijf minuten duurde het in totaal, waarna de band weer verder speelde.

Een kleine updateover ons toch wel noodzakelijke vervoersmiddel:Rosemary. We hebben het nu voor elkaar dat de eigenaar de nodige reparaties gaat uitvoeren, na heel wat gesteggel, want ze wilden er niet aan, is het toch gelukt. Het tempo waar alles hier op gaat is zoooooo langzaam. Aanstaande dinsdag gaan ze beginnen met de reparaties aan de motor en daarnaast een aantal andere reparaties, bijvoorbeeld de zeereling en de ankerlier. De verwachting is dat de werkzaamheden ongeveer 1½ week in beslag nemen. Jaha, 1½ week.
In de tussentijd rijden wij het eiland in het rond en bezoeken we de verschillende baaien, zwemmen, eten, drinken biertjes en cocktails en vermaken we ons prima.

Vanaf volgende week gaan we zelf ook aan de slag. Veel kleine reparaties moeten er gebeuren en alles moet schoongemaakt worden. Als het goed is tekenen we komende week ‘the conditional acceptence of vessel agreement', maar je weet het maar nooit hier. Spannend allemaal.

Tot snel. Groetjes Lennert en Nina

Fijne kerstdagen!

Dag lieve mensen,

Allemaal fijne kerstdagen gewenst vanaf Tortola, één van de Britsh Virgin Islands! Kerst vieren in deze temperaturen is echt vreemd, dit zijn wij natuurlijk helemaal niet gewend. Het is hier gemiddeld 27 graden en in de avond koelt het lekker af naar ongeveer 20 graden.

Woensdag zijn we hier aangekomen na een mooie reis via Philadelphia. In Philly hebben we een nachtje geslapen en de volgende dag vlogen we naar US Virgin Island Saint Thomas toen met de ferry naar Tortola.

Twee nachten hebben we geboekt bij Near-D-Beach hotel. Een hostel met private rooms, maar wel gedeelde badkamer. Echt prima, bij een ouder echtpaar Vernon en Marie die al net pensioen zijn en hier hun tijd doorbrengen en de naam verklapt de locatie al een beetje. Achter Near-D-Beach bar is een duck pond en daar worden alle eendjes, soort meerkoetjes en allerlei andere, nog onbekende, soorten dagelijks gevoerd. Ernie's eenden verzameling is er niets bij. Uiteraard hebben we Marie direct de foto's van Ernie's achtertuin laten zien toen wij er vorige week waren uitgenodigd tijdens voedertijd.

Jullie hebben denk ik wel een beeld ;-) Donderdag vroeg op. Nou ja vroeg, half 8. Wij waren wel even iets anders gewend, toen we nog werkeloos thuis zaten. Een spannende dag, want we gaan voor het eerst Rosemary ‘live' bekijken. Ook stond er een Survey en een sea trial op het programma. We ontmoeten Giles, hier aanwezig namens de verkopende partij en Bendsen de surveyor.

Rosemary valt op het eerste gezicht erg tegen. We wisten wel dat ze net uit hurricane prep kwam, maar dit zag er echt niet uit. Alleen de buitenkant was afgespoten verder hadden ze er helemaal nog niets aan gedaan. Gek toch als de potentiële kopers op bezoek komen... Heel vies en rommelig, maar na even slikken keken we hier wel doorheen.

Water onder de vlonders en Bendsen lag al onder de motor en liep met loep en zaklamp door de boot. We zijn er in ieder geval snel achter dat die survey het geld waard is.

Er komen verschillende dingen naar voren waar aan gewerkt moet worden. Bendsen legt van alles uit, de motor lekt olie, ankerlier bevestigplaat zit los, twee afsluiters gaan niet open en het grootzeil blijkt niet origineel, bimini zeil moet gerepareerd, antifouling en nog veel meer. Sommige klein, anderen toch wel een klein probleem. We wachten nu op het officiële rapport, maar jullie kunnen je voorstellen dat dit best een tegenvaller is, als je een ‘ready to sail' boot verwacht. Dingen die gerepareerd kunnen worden, maar die wij natuurlijk niet hadden verwacht. Dingen die structureel zijn, maar ook heel veel dingen cosmetisch en die zullen we allemaal maar niet opschrijven. Nog iets, de mensen hier hebben zeven maanden het raampje openlaten staan van de badkamer, je kan je voorstellen hoe dat er uitziet na orkaan Earl en twee vloedgolven.

De sea trial was wel top. De boot zeilt echt goed. We hadden de survey en sea trial gelijk met een andere boot van 43 foot en we gingen direct al harder. Bendsen en Giles waren echt verbaasd over de zeilkwaliteiten van Rosemary. Dat wisten wij natuurlijk al, maar wel leuk om te horen. De verkoper waar wij nu de boot van kopen, heeft alleen nog maar Catamarans en Beneteau en geen Dufour meer.

We gaan dus opnieuw onderhandelen met de verkoper. Wie gaat wat repareren en of vervangen en kan er misschien nog iets aan de prijs gedaan worden? Alle kleine dingen kunnen en willen wij wel doen, maar de grote moeten zij toch echt gaan oppakken. Nadeel hiervan is dat het nu kerst is en ze de komende dagen ‘holliday' hebben. De verkopende partij is nu op de hoogte, maar kan dinsdag pas met een reactie komen en dan ontvangen we ook het survey rapport. Dinsdag dus meer nieuws!

Na wat balen hebben we besloten het mooiste er van te maken. We gaan Tortola verkennen! We huren een luxe wagen, Nissan Sentra, ik denk dat de kleur taupe is, zie de foto's, echt lachen! Ik roep de hele tijd, LINKS RIJDEN! LINKS RIJDEN! Echt heel eng en daarnaast zijn hier best veel bergen. Ook verlengen we ons verblijf bij Marie en Vernon. In ieder geval maar tot en met dinsdag, daarna zien we wel verder.

Kijk bij onze foto's.

Liefs Lennert en Nina

Ps David als je pc begint te rinkelen of een ander vrolijk riedeltje speelt dan zijn wij het via Skype en dan kan je in de microfoon iets terug zeggen. Gisteren was je online, maar je nam niet op!

De borrel bij cafe Stevens

Dag lieve mensen,

Wat was het gezellig vrijdag! Wij vonden het super leuk dat jullie er allemaal waren. Naar mijn idee hebben we goed geproost;-) Bedankt voor alle leuke cadeaus en jullie gezelligheid.

Voor de mensen die het niet helemaal hadden meegekregen, we hebben van veel van jullie een EPIRB gekregen. Met dit apparaat, kunnen we indien nodig hulp inroepen. Wij gaan er vanuit dat we de EPIRB niet nodig gaan hebben, maar jullie kunnen er dus vanuit gaan dat we zeker terug komen.

Kijk bij de foto's of je ook erbij staat.